BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

RÂNDUIALA DE PAȘTI ÎN MESIANISM

Pregătirea pentru paști

Pregătirea pentru sărbătorile pascale încep conform cărții Exodului în ziua a X-a lunii stabilită aici ca luna întâi a anului - “Domnul a zis lui Moise și lui Aaron în țara Egiptului:

„Luna aceasta va fi pentru voi cea dintâi lună; ea va fi pentru voi cea dintâi lună a anului. Vorbiți întregii adunări a lui Israel și spuneți-i: „În ziua a zecea a acestei luni, fiecare om să ia un miel de fiecare familie, un miel de fiecare cămin. Dacă sunt prea puțini în casă pentru un miel, să-l ia cu vecinul lui cel mai de aproape, după numărul sufletelor; să faceți socoteala cât poate mânca fiecare din mielul acesta. Să fie un miel fără cusur, de parte bărbătească, de un an; veți putea să luați un miel sau un ied”. – Exodul 12:1-5;

Această zi a X-a conform tradiției a fost într-o Mare Sâmbătă (?בת הגדול) când în Egipt era o sărbătoare pentru care se aduceau jertfe de miel zeului Amon-Ra, ocazie prin care s-a creat posibilitatea ca oricine inclusiv un rob să cumpere miei. Mai târziu în perioada când a existat un Templu în perioada aceasta de patru zile familiile se obișnuiau cu mielul care putea fi verificat dacă este fără meteahnă. Această zi a X-a conform tradiției a fost în primul secol într-o Duminică, iar din evanghelii după ce la vizitat Sâmbăta, pe prietenul Său Lazăr și pe surorile sale în Betania unde, probabil în ajun ori pregătire, Maria ia uns picioarele. – Ioan 12:1-33;

Apoi “în luna întâi, în ziua a XIV-a lunii, către seară, sunt Paștile Domnului” - Leviticul 23:5;

Iar în ziua a cincisprezecea a aceleiași luni este sărbătoarea azimei Domnului: “șapte zile să mâncați azime”. - Leviticul 23:6; Mesia a comparat pâinea dospită și cu învățăturile mincinoase (Matei 16:11-12).

În Israel ziua cea mai importantă a sărbătorii este prima zi când seara în ajun fiecare bărbat, femeie și copil este ocupat de măturarea aluatului vechi din bucătării, curățare în dulapurile lor, rafturi, sertare și vehicule, în scopul de a fi gata pentru acest festival cel mai important al pâinilor fără drojdie. Pentru a împlinii porunca lui Dumnezeu fiecare colț și crăpătură trebuie să fie golit și șters, în scopul de a se asigura că fiecare locuință este fără firimituri, în ebraică: chameț (din produse dospite) (Exodul 12:15).

Tradiția iudeilor

Conform cu Haggadah 'rânduiala de paști', o carte ebraică scrisă în antichitate legat de tradiția de paște transmisă pe cale orară din generație în generație, conținutul platoului de “seder”, de rânduială conține șase elemente tradiționale după cum urmează:

Mața (מַצּה) – Pâine nedospită crocantă, asemănătoare cu o napolitană, care simbolizează sclavia evreilor în Egipt. Când evreii se pregăteau în grabă să plece din Egipt, nu au avut timp să coacă pâine dospită și au copt în schimb pâinea nedospită cunoscută, sub numele de mața sau mațos (Exod 12:8,18; Deuteronom 16:3,8).

Maror și chazeret – ierburi amare, simbolizând amărăciunea și asprimea a sclaviei care evreii îndurat în Egipt. Fie hrean ori salată verde pot fi consumate în îndeplinirea poruncii (mițvah) de a mânca ierburi amare în timpul mesei de paști.

Charoset – un amestec dulce, maro din fructe de măr, nuci, și vin ori sirop, reprezentând mortarul folosit de sclavii evrei pentru a construi depozite de Egipt. În casele evreilor Așkenazi, charoset este în mod tradițional făcut din nuci tocate, mere rase, scorțișoară, și vin roșu dulce (sau sirop).

Carpas (כרפס) – o porție de verdețuri altele decât ierburi amare, care se cufundă în apă sărată de la începutul mesei. De obicei se utilizează ridichi cu pătrunjel, țelină fiartă, ori cartofi fierți sau copți, ori asparagus. Înmuierea de legume simplu în apă sărată (care reprezintă lacrimi) reflectă durerea.

Dacă la o masă de Șabat, primul lucru care de obicei urmează să fie mâncat după kidduș peste vin este pâine, la masa de Seder, primul lucru care urmează să fie mâncat după kidduș este o legumă. Acest lucru duce imediat la faimoasa întrebare, Ma Niștana - "De ce este această noapte diferită de toate celelalte nopți?" când de obicei un copil trebuie să recite răspunsul. Simbolizează și perioada de primăvară.

Z'roa - de asemenea numit Zeroah, este special, deoarece este singurul element de carne de pe placa de Seder, bucata de miel fript sau ied de capră fără meteahnă, aripi de pui, de pui sau de gât, pește, ș.a.

Simbolizează korban Pesah (jertfa de Paști), care a fost Mielul oferit cân era Templul din Ierusalim. Vegetarienii substituie adesea o sfeclă de zahăr, citând Pesahim 114b ca justificare.

”Cei care au ca bază tratatul Pesahim 114b ca sursă, folosesc sfeclă de zahăr și orez, două feluri de mâncare în plus pe platoul pe care sunt menționate în Mișna ca precedent fiind necesare la o masă de Seder, cu mata, maror, și haroset. Aceasta a fost dovada de practică timpurie la așezământul de Paști, la Seder, ca o masă vegetariană ca să de-a un aspect oarecare într-o vreme fără Templu care a fost încercarea de a înlocui sau de a oferi fără Tabernacol ori Templu completările ulterioare ale preparatelor din carne ca reprezentând sacrificiul pascal.” Sfecla de zahăr folosite în prezent în ședere vegetariene sunt de fapt menite să înlocuiască z’roa datorită culorii sale roșu-sânge, care, de asemenea ne amintește de sacrificiul pascal. Nu este preluat tratatul Pesahim 114b din Mișna, ci mai degrabă o inovație modernă pentru vegetarieni, a simbolismului de paști care poate sau nu poate fi realizat printr-un Seder vegetarian.

Beițah - Un ou fiert tare, simbolizând hagigah korban (festivalul de sacrificiu), care a fost oferit în Templul din Ierusalim și prăjite și de mâncat, ca parte a mesei în noaptea de Seder.

 

Deși ambele jertfe Pesah și hagigah au fost de animale, hagigah este comemorat de către un ou, un simbol de doliu (ca ouăle sunt primul lucru servit la ceremonie, după o înmormântare), care evocă ideea de doliu în lipsa Cortului Întâlnirii sau a Templului, și incapacitatea de a oferi o altă jertfă mai mare decât Mielul nostru de paști, Mesia, care a fost jertfit și a înviat a treia zi a sărbătorii ca Mielul zilei Primului Rod care s-a ținut doar după ce Iosua a intrat în prima promisiune și după ce a tăiat împrejur (a circumcis) pe toții copii lui Israel. De la distrugerea Templului, beițah se servește ca o amintire, un memento vizual de hagigah, acesta nu este folosit în timpul părții oficiale a mesei, dar unii mănâncă cu apă sărată ca primul curs de masă.

În comunitățile ebraice există șapte prescripții (mițvoturi) pe care le aplică la Seder. Primele două rezultă direct din poruncile lui Dumnezeu iar celelalte provin din Mișna sau din tradiția iudeilor:

  1. recitarea povestirii Exodului – maggid (מגיד);
  2. mâncatul de pâini azime – mața;
  3. mâncatul marrorului (a ierburilor amare);
  4. mâncatul Afikomenului (o bucată de mațot suplimentară pentru desert, ca amintire a darului de Pesah);
  5. recitarea sau citirea Psalmilor Hallel (de lauda);
  6. băutul a 4 pahare de vin (se prefera vinul, dar este permis și sucul de struguri sau alt bob la prima parte);

    Conform Mișna zice (Pesahim 10:1) că chiar săracul are obligația să bea patru cupe. Fiecare cupă este îmbinată la o etapă specifică în Seder (așezământul de paști). Primul este pentru Kidduș (קידוש), al II-lea este pentru 'Maggid' (מגיד), al II-lea este pentru Birkat haMazon (ברכת המזון) și a IV-a este pentru Psalmii Hallel (הלל).

  7. se permite simularea unor acte de destindere - șezutul pe o perniță și statul întins în timp ce mâncăm și bem.

În toate patru Evangheliile Mesia Ieșua (Iisus), participă la Sederurile de Paști. Avem elementele sederelor, cum este “cupa răscumpărării”; cufundarea ierburilor amare; și afikomenul (ultima piesă de pâini nedospite pasate și mâncate la sfârșit) toate vin din Legea Orală așa cum sunt scrise în Mișna (M. Pesahim Cap. 10). El nu doar a acceptat și a ținut aceste rituale ale Legii Orale, ci chiar a vorbit despre ele ca fiind profetice cu privire la el însuși.

Paștile în seara Noului Legământ

În ajunul zilei dintâi a sărbătorii pâinilor azime, în ebraică Hag Mațot, când se jertfește mielul, ucenicii L-au întrebat pe Domnul unde dorește să gătească, ca să mănânce Paștile. După ce ia instruit ei au jertfit unui miel la Templu, iar Petru și Ioan contactați un om care a oferit camera "de sus" din odaia lui de la Ierusalim. Acest credincios, împreună cu cei doi apostoli, trebuie să aibă participat la toate celelalte detalii ale sărbătorii, inclusiv setările de loc, ustensile, produse alimentare, și așa mai departe însă din cauza că Domnul a spălat picioarele ucenicilor este probabil să fi rămas la Cina Legământului Cel Nou.

‘Ziua praznicului Azimelor, în care trebuiau jertfite Paștile, a venit.

Și Iisus a trimis pe Petru și pe Ioan și le-a zis: „Duceți-vă de pregătiți-ne Paștile, ca să mâncăm.”

„Unde voiești să pregătim?”, L-au întrebat ei.

El le-a răspuns:

„Iată, când veți intra în cetate, vă va ieși înainte un om, ducând un ulcior cu apă; mergeți după el în casa în care va intra și spuneți stăpânului casei: „Învățătorul îți zice: „Unde este odaia pentru oaspeți în care să mănânc Paștile cu ucenicii Mei?” Și are să vă arate o odaie mare de sus, așternută gata: acolo să pregătiți Paștile.”

Ei au plecat și au găsit așa cum le spusese El. Și au pregătit Paștile’. - Luca 22:7-13

 

 

 

 

 

 

Mesia și ceilalți zece apostoli s-au întors probabil spre seară din Betania la Ierusalim pentru a se alătura lui Petru și Ioan. El a început prezentarea sărbătorii cu mici remarci în timp ce au luat prima cupă de vin. Conform rânduieli lui Moise trebuia să fie istorisită povestea ieșirii din Egipt.

Conform obiceiului, pielea de pe Mielul ar fi dată la gazda a casei după obiceiul pelerinilor care vin din locuri îndepărtate. Miel, probabil, a fost gătit la cuptor, din moment ce orice rupere a oaselor a fost strict interzisă. Asta a fost dat prin lege fiindcă atunci când Mesia a fost răstignit oasele lui nu au fost zdrobite pentru a grăbi moartea Sa ca în cazul celor doi tâlhari.

 

 

ÎNCEPEREA PREZENTĂRII

ETAPA I

PRIMA CUPĂ DE VIN

(Cupa Sanctificării - "Vă voi aduce afară din (ex., hoțeti: הוֹצֵאתִי) Egipt" )

“Și când a fost ceasul, s-a așezat la masă, și apostolii împreună cu El. Și a zis către ei: Cu dor am dorit să mănânc cu voi acest Paști, mai înainte de patima Mea, căci zic vouă că de acum nu-l voi mai mânca, până când nu va fi desăvârșit în împărăția lui Dumnezeu. Și luând paharul, mulțumind, a zis: Luați acesta și împărțiți-l între voi; Că zic vouă: Nu voi mai bea de acum din rodul viței, până ce nu va veni împărăția lui Dumnezeu.” - Luca 22:14-18

Conform cu Haggadah 'rânduiala de paști', o carte ebraică scrisă în antichitate legat de tradiția de paște transmisă pe cale orară din generație în generație, 'Celebrantul' ori gazda (de obicei tatăl sau patriarhul) este coordonatorul pentru seară. În carte se zice că Paștile începe cu un îndemn sau o rugăciune de mulțumire după care se bea prima cupă de vin. (participanții beau prima cupă de vin)

 

DISPUTA PRIVIND IMPORTANȚA ÎN SERVICIU

ȘI LOCUL FIECĂRUIA LA MASĂ

Și s-a iscat între ei (apostoli) și un murmuit: cine dintre ei se pare că e mai mare?

Iar Ieșua (Iisus) le-a zis: Regii neamurilor domnesc peste ele și se numesc binefăcători.

Dar între voi să nu fie astfel, ci cel mai mare dintre voi să fie ca cel mai micuț, și căpetenia ca acela care slujește. Căci care este mai mare: cine stă la masă, sau cine slujește la masă? Nu cine stă la masă? Și Eu totuși, sunt în mijlocul vostru ca cel ce slujește la masă. Voi sunteți aceia, cari ați rămas necontenit cu Mine în încercările Mele.

De aceea vă pregătesc Împărăția, după cum Tatăl Meu Mi-a pregătit-o Mie, ca să mâncați și să beți la masa Mea în Împărăția Mea, și să ședeți pe scaune de domnie, ca să judecați pe cele douăsprezece seminții ale lui Israel.”

- Luca 22:24-30

 

ETAPA a II-a

PURIFICAREA PRIN SPĂLARE

 

 

 

 

 

 

 

 

Conform obiceiului ebraic slujitorul se spală pe mâini de fiecare dată înainte de a atinge orice hrană servită. Probabil cam la acest pas Domnul Iisus a făcut o adiție ceremoniei, una de neuitat, care a dat o înțelegere mai profundă spălărilor:

„S-a sculat de la Cină, S-a dezbrăcat de haine și, luând un ștergar, S-a încins cu el.

După aceea a turnat apă în vasul de spălat și a început să spele picioarele ucenicilor și să le șteargă cu ștergarul cu care era încins. A venit deci la Simon Petru. Și Petru I-a zis: „Doamne, Tu să-mi speli mie picioarele?” Drept răspuns, Iisus i-a zis: „Ce fac Eu, tu nu pricepi acum, dar vei pricepe după aceea.”

Petru I-a zis: „Niciodată nu-mi vei spăla picioarele!” Iisus i-a răspuns: „Dacă nu te spăl Eu, nu vei avea parte deloc cu Mine.” „Doamne,” I-a zis Simon Petru, „nu numai picioarele, dar și mâinile și capul!”

Iisus i-a zis: Cel ce a făcut baie n-are nevoie să-i fie spălate decât picioarele, căci este curat tot. Și voi sunteți curați, însă nu toți. Căci știa pe cel ce avea să-L vândă; de aceea a zis: Nu toți sunteți curați. După ce le-a spălat picioarele și Și-a luat hainele, S-a așezat iar la masă și le-a zis: Înțelegeți ce v-am făcut Eu?

Voi Mă numiți pe Mine: Învățătorul și Domnul, și bine ziceți, căci sunt. Deci dacă Eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat vouă picioarele, și voi sunteți datori să ca să spălați picioarele unii altora; Căci v-am dat vouă pildă, ca, precum v-am făcut Eu vouă, să faceți și voi. Adevărat, zic vouă: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său, nici solul mai mare decât cel ce l-a trimis pe el. Când știți acestea, fericiți sunteți dacă le veți face.” - Ioan 13:4-17

ETAPA a III-a

MÂNCAREA DE VERDEȚURI

FAPTA TRISTĂ A LUI IUDA

Nu vorbesc despre voi toți; cunosc pe aceia pe cari i-am ales. Dar trebuie să se împlinească Scriptura, care zice: „Cel ce mănâncă pâine cu Mine a ridicat călcâiul împotriva Mea.” Vă spun lucrul acesta de pe acum, înainte ca să se întâmple, pentru ca, atunci când se va întâmpla, să credeți că Eu Sunt.

Adevărat, adevărat, vă spun că, cine primește pe acela pe care-l trimet Eu, pe Mine Mă primește; și cine Mă primește pe Mine, primește pe Cel ce M-a trimes pe Mine.”

După ce a spus aceste cuvinte, Iisus S-a tulburat în duhul Lui, a mărturisit, și a zis:

„Adevărat, adevărat, vă spun, că unul din voi Mă va vinde.”

Ucenicii se uitau unii la alții, și nu înțelegeau despre cine vorbește. - Ioan 13:18-22

(Participanții au încins ierburi amare în apa sărată)

Unul din ucenici, acela pe care-l iubea Isus, stătea la masă culcat pe sânul lui Iisus.

Simon Petru i-a făcut semn să întrebe cine este acela despre care vorbea Iisus.

Și ucenicul acela s-a rezemat pe pieptul lui Iisus, și I-a zis: „Doamne, cine este?”

Iisus a răspuns: „Acela, căruia îi voi întinge bucățica, și i-o voi da.” Și a întins o bucățică, și a dat-o lui Iuda, fiul lui Simon, Iscarioteanul.

Cum a fost dată bucățica, a intrat Satana în Iuda. Iisus i-a zis: „Ce-ai să faci, fă repede.”

Dar nimeni din cei ce ședeau la masă, n-a înțeles pentru ce îi zisese aceste vorbe.

Unii credeau că, de vreme ce Iuda avea punga, Iisus voia să-i spună: „Cumpără ce ne trebuie pentru praznic;” sau îi poruncea să dea ceva săracilor.

Iuda, după ce a luat bucățica, a ieșit afară în grabă. Era noapte. - Ioan 13:23-30; Matei 26:22-25;

(Iuda iese afară, participanții care nu iau cina ies simbolic din cameră și se întorc ca observatori)

IISUS ÎȘI PROCALMĂ IUBIREA

După ce a ieșit Iuda, Iisus a zis: „Acum, Fiul Omului a fost proslăvit și Dumnezeu a fost proslăvit în El.

Dacă Dumnezeu a fost proslăvit în El, și Dumnezeu Îl va proslăvi în El însuși, și-l va proslăvi îndată.

Copilașilor, mai sunt puțin cu voi. Mă veți căuta, și, cum am spus Iudeilor că, unde Mă duc Eu, ei nu pot veni, tot așa vă spun și vouă acum. Vă dau o poruncă nouă:

Să vă iubiți unii pe alții; cum v-am iubit Eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții.

Prin aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste unii pentru alții.” - Ioan 13:23-30;

ETAPA a IV-a

AZIMA -- MAȚOT-- PÂINEA FRÂNTĂ

FRÂNGEREA TRUPULUI LUI CHRISTOS

În tradiția ceremonialului, Domnul Iisus nu ar fi luat acum pâinea azimă, ce simbolizează o viață pură, fără a fi irosită în păcat ori lăcomie ori aroganță, ci ar fi frânto în jumătate.  Conform tradiției din cartea “Haggadah” trei bucăți de Mațot, ori de pâine azimă, vor fi acoperite și așezate pe masă.  Cea din mijloc se rupe în jumătate.  Bucata mai mică este lăsată iar cea mai mare devine 'Afikomen'. Acest termen grecesc, însemnă deșert.  În rânduială (ebr: seder) jumătatea mai mare acum este pusă intr-un șervet special de pânză și este pasat pe sub masă, ascuns de celebrant care trebuie să-l răscumpere de la cel care la tăinuit. Este jucat ca un joc pentru amuzamentul copiilor dar are un scop instructiv. Dacă acest obicei a început înainte ori după Paștile Domnului nostru nu este important. Totuși important este că El a plătit “un preț” pentru noi toți, și prin trupul Său frânt El a revenit răscumpărătorul nostru. La fel ca afikomen, semnificația sacrificiului Său este ascunsă pentru mulți. Când descoperim sacrificiul Său, Trupul Său frânt, învățăm că putem merge fuga la El să primim răscumpărare, ca un copil care descoperă Afikomenul și îl poate duce la Gazdă la sfârșitul mesei și să-l răscumpere pentru un preț.

ETAPA a V-a

      1. DAIENU -- RECITAREA POVEȘTII RĂSCUMPRĂRII

Cupa Eliberării - "Te voi elibera (ex. hițalti: הִצַּלְתִּי) din robia Egipteană"

Următorul pas în Seder este să spui povestea izbăvirii copiilor lui Israel din robie. Ne putem imagina că Iisus a împărtășit aceiași poveste cu discipolii Săi dar scripturile nu spun cu certitudine. Astăzi acest recital lung este dat de tatăl. Nararea începe când fiul cel mai mic întreabă o serie de întrebări care încep cu:

"Cum este diferită această seară de toate celelalte?"

Tatăl atunci reamintește despre opresiunea copiilor lui Israel și izbăvirea miraculoasă de către Dumnezeu prin Moise. Spunerea poveștii poate dura până la o oră ori mai mult din moment ce la recital au fost adăugate mai multe cântece. Se conclude cu Daienu ori cântecul de mulțumire, Psalmul 113 și 114, care sunt parte din Hallel. Reamintirea Psalmilor Hallel va fi cântată la sfârșitul mesei. Pe parcursul spunerii poveștii o cupă de vin secundă este turnată și pâinea frângerii (Mața) este descoperită. La concluzia poveștii CUPA DE VIN SECONDĂ este băută. (Participanții beau cupa de vin secundă)

        1. ETAPA a VI-a

          SPĂLAREA MÂINILOR -- TOATE SPĂLĂRILE

          Prima spălare într-un paști normal, este făcut de Celebrant în Etapa 2. Acum cei care participă își spală mâinile în pregătirea mesei. Acest pas ca celelalte include oferirea unei scurte rugăciuni, de genul "Binecuvântat fii Tu, DOAMNE Dumnezeule, Regele Universului, carele ne-ai sfințit prin poruncile Sale și ne-ai poruncit legat de Spălarea Mâinilor." (Participanții pasează cupa pentru spălare și ștergura)

        2. ETAPA a VII-a – SUNT ADUSE MULȚUMIRI

MAȚA (AZIMA) DE SUS SE FRÂNGE ȘI SE MĂNÂNCĂ

Șamura Mațot

Pâinea nedospită redată din ebraică cu Mața, Mațah, ori plural Mațot, este o pâine azimă care se frânge ușor și bucata de sus poate fi o bucată mare ori mică. Luând o porție din bucata de sus, gazda recită o altă rugăciune de mulțumire. Apoi o se frânge o porție din celelalte două, se binecuvântează, și fiecare participant mănâncă prima lui gustare din pâinea nedospită. (Participanții fiecare iau o mică bucățică din mața și o mănâncă.)

ETAPA a VIII-a

IERBURI AMARE

Maror și Chazeret (hrean sau salată verde)

După ce toți au luat partea din pâinea azimă, celebrantul împarte câtva din ierburile amare pentru ca toți să le guste. O iarbă amară sau aromată, cum e hreanul, servește să ne reamintească de amărăciunea legării păcatului.

(Participanții iau fiecare o mică bucată de mața și o cufundă în iarba aromată pentru a o gusta. )

ETAPA a IX-a - Koreș - SANDWICHUL HILLEL,

CA REAMINTIRE A ZILELOR TEMPLULUI

În loc să mâncăm doar mielul de paști fript pe foc în zilele noastre se substituie și cu “haroset”. Conform cu Haggadah, sunt distribuite frânturi ale dedesubtului celor trei azimi /mața. Participanții plasează ceva din ierburile amare / aromate și le combină cu "Haroset", un mixaj gustos de mere, nuci, și mirodenii, și le plasează între două bucăți de azimi /mața. Acest amestec neplăcut și ciudat de amar și dulce ne învață că este o opoziție în toate lucrurile și că noi must trebuie să trecem prin încercări pentru ca să cunoaștem fericirea. Înainte de împărtășirea acestui 'sandwich' este reamintit Hillel, care a fost un proeminent învățător (ravi) între evreii Palestinei chiar anterior nașterii lui Christos, combinând mielul Pascal, Mața și Ierburile Aromate pe cum el mânca Paștile. El atunci le-ar fi mâncat ca una, pentru a împlini literal porunca din Numeri 9:11 care spune: “Cu pâini azime și cu ierburi amare să mănânce ei mielul.” Aceasta a fost mai puțin practica urmată de mulți la acea vreme a Domnului. Această bucățică de prost gust amintește participanților că amărăciunea robiei păcatului și cu experiență în această viață sunt de asemenea amestecate cu dulceața de răscumpărare. Nu există nici o mențiune în Scripturi, că Haroset a fost mâncat de la Cina cea de Taină, acesta fiind un substitut al bucății de miel (Z'roa) pentru vegetarieni.

Haroset

Acestea fiind spuse de Haroset ne putem delecta singur sau cu paleta mixată tulburată. Gustul dulce de mere și scorțișoară sunt un deliciu binevenit ca cei mai mulți participanți continuă să tresară după efectul după plantei amare. Aceasta, de asemenea, este un moment care ne învață prin ilustrarea faptului că amărăciunea păcatului zăbovește cu noi pentru o lungă perioadă de timp.

ETAPA a X-a – Șulchan Oreh

Mâncarea Paștelui

“Să-l țineți până în ziua a paisprezecea a lunii acesteia și atunci toată adunarea obștii fiilor lui Israel să-l junghie către seară. Să ia din sângele lui și să ungă amândoi ușorii și pragul cel de sus al ușii casei unde au să-l mănânce.

Și să mănânce în noaptea aceea carnea lui friptă la foc; dar s-o mănânce cu azimă și cu ierburi amare.

Dar să nu-l mâncați crud sau fiert în apă, ci să mâncați totul fript bine pe foc, și capul cu picioarele și măruntaiele.

Să nu lăsați din el pe a doua zi și oasele lui să nu le zdrobiți. Ceea ce va rămâne pe a doua zi să ardeți în foc.

Să-l mâncați însă așa: să aveți coapsele încinse, încălțămintea în picioare și toiegele în mâinile voastre;

și să-l mâncați cu grabă, căci este Paștile Domnului.” - Exodul 12:6-11;

În vremea exodului nu a existat un Cort al Întâlnirii și nu erau rânduiți preoți cărora să le revină o parte din carne iar în Egipt se știa că grăsimea numit㠓său” nu este bună de mâncat (koșer). Există obiceiul ca la această etapă să se discute cum era pe vremea când exista Cortul Întâlnirii și cele două Temple din Ierusalim, inclusiv despre modul în care preoți leviți (coheni) au sacrificat miei care au fost aduși în curte (azara), pe Ajunul Paștilor (Erev Pesah).

În curtea interioară fiecare miel a fost tăiat, carnea a fost sărată, și anumite părți s-au ars pe altar DOMNULUI, alte părți au revenit preotului. În cele din urmă, restul a fost dat ofertantului care a luat acasă pentru a fi prăjită peste un foc deschis (rotisor, grătar, ș.a.).Familia va aduna și mânca o parte din carnea jertfită de Paști (Pesah korban) cu pâini nedospite (mața) și ierburi aromate-amare (maror).

În vremea lui Mesia acesta a fost punctul când mielul a fost mâncat cu pâini azime, vin și ierburi amare, tot așa cum s-a făcut cu 1300 ani înainte de această noapte. An de an cum Iisus celebra Paștile El a gustat carnea mielului care a fost un simbol și aducere aminte ale Lui și sacrificiului pe care El s-a născut să îl ofere. Acum în această noapte a Ultimei Cine, El a mâncat Paștile final chiar înainte ca el să fie împlinit profetic. Domnul, ucenicii, și toți din Israel au consumat mielul în acea noapte. Aceasta a declanșat o serie de evenimente care sfârșesc cu Iisus care permite pentru păcatele poporului Săi și a întregii lumii să fie străpuns ca un miel atârnat.

În zilele noastre porția mesei pascale include pui, salată, verdețuri, și fructe, dar în general mielul nu se mai mănâncă sau nu se mai împlinește porunca din Exod legată de consumarea cărnii până în zori și a arderii oaselor.

Mesia este un miel perfect fără cusur, de acesta porunca cere un miel sau un ied de parte bărbătească fără meteahnă, și nu permite tăierea unui animal care a ajuns la maturitate ori care este de parte femeiască.

(Participanții fiecare i-au o mică porție de miel și mănâncă Cina de Reamintire.)

ETAPA a XI-a

(PARTEA II)

Țafun - MAȚAH, AZIMA ASCUNSĂ

-- Până în acest moment un copil ar fi găsit Afikomenul, bucata de pască (mața) ascunsă, pentru ca cina să poată continua și ca celebrantul să se poată împărtăși, și copilul primește un cadou mai mare decât pâinea în sine, tot așa și noi primim darul Vieții Veșnice. --

Putem menționa aici mai multe asemănări între bucata de pâine azimă și Trupul lui Mesia, care a fost "străpuns pentru fărădelegile noastre, a fost lovit pentru erorile noastre ... și prin rănile sale suntem tămăduiți." (Isaia 53:5). Această pască era în mijlocul celor trei, și a fost ascunsă (Țafun), adic㠓îngropată”, la fel ca Trupul Său.

În acest moment Ieșua (Iisus) ar fi luat această bucată de pâine azimă, a frânto, a binecuvântat-o, ți le-a dato zicându-le să o mănânce: “Și luând pâinea, mulțumind, a frânt și le-a dat lor, zicând: Acesta este Trupul Meu care se dă pentru voi; aceasta să faceți spre pomenirea Mea”- Luca 22:19;

Ne pregătim să ne împărtășim la Pâinea Vieții, lechem haChayim (לֶכֶם הַחַיִּים).

Recităm binecuvântarea pentru pâine (acum ori înainte de a “lua și mânca”):

Baruch ata YHWH (adonai) Eloheinu Melech ha-Olam, haMoți lechem min haAreț.

Binecuvântat fii Iahve (DOMNUL) Dumnezeul-nost, Împăratul Zidirii, Carele ai scos Pâinea din Pământ.

Se citește: Matei 26:26 și 1 Corinteni 11:23-24; iar după citire luăm un moment de liniște...
Liderul Mesei zice apoi:

"Acesta este Trupul lui Ieșua (Iisus) care se frânge pentru voi.

Luați și mâncați, toți cei care credeți în mântuirea mare a lui Iahve (a DOMNULUI)."

Apostolii se împărtășesc din pâine așa cum li s-a spus.

(Participantul care îl reprezintă pe Iisus ia acum pâinea pe un platou și o pasează la ceilalți. Toți participanții frâng câte o mică porție și o 'ascund' până meditează la semnificația ei și o mănâncă. )

ETAPA a XII-a BAREH – BINECUVÂNTAREA

CUPA RĂSCUMPĂRĂRII; A TREIA CUPĂ DE VIN

Cupa Răscumpărării - "Te voi răscumpăra (ex., ga'alti: גָאַלְתִּי) cu puterea Mea"

La sfârșitul mesei este pronunțată o rugăciune concluzionată de mulțumire. Acesta marchează începutul Părții a II-a a mâncării Paștilor DOMNULUI care durează încă o oră ori mai mult. Psalmul Hallel (de laudă în ebraică) a fost intonat anterior la început cu Psalmul 113 & 114 și acum continuă cu intonarea Psalmilor de la 115 la 118. Matei se referă la cântarea imnurilor la Ultima Cină în capitolul 26:30.

Înainte de a III-a cupă se pot recita binecuvântările pentru mesia.

A treia “Cupa Răscumpărării” de vin este ridicată, aici se poate folosi o cupă pentru toți participanții (Cupa Special㠖 “paharul lui Ilie”, cel care trăiește-veșnic) ori fiecare participant are “propriul pahar”).

Așa cum se spune în cartea Haggadah, "Acum că noaptea a avansat mult, așteptările încheie spre o reînnoire, pe această aniversare a izbăvirii care a avut loc prima dată de Paști; pentru că conform cu povestea aceasta este o 'Noapte de Veghere pentru Domnul în toate generațiile' (Exodul 12:42)."

În acest moment Ieșua (Iisus) ar fi luat paharul, a binecuvântat rodul viței, zicându-le:

“Acest pahar este Legământul re-înnoit, întru Sângele Meu, care se varsă pentru voi.” - Luca 22:19;

Recităm binecuvântarea pentru “rodul viței” (acum ori înainte de a bea paharul):

Baruch ata YHWH (adonai) Eloheinu Melech ha-Olam, borei peri hagafen.

Binecuvântat fii Iahve (DOMNUL) Dumnezeul-nost, Împăratul Zidirii, Creatorul rodului viței de vie.

Se citește: Matei 26:27-28 și 1Corinteni 11:23-29. După citire, luăm un moment de tăcere....

Înainte de a bea, Liderul Mesei ridică cupa și zice:

“Această Cupă a Răscumpărării reprezintă Noul Legământ al lui Dumnezeu,
și Sângele lui Ieșua (Iisus) care pentru mulți se varsă, pentru iertarea păcatelor.

Beți acest pahar, toți cei care credeți în mântuirea mare a lui Iahve (a DOMNULUI)."

(Participanții beau a treia cupă de vin)

Luăm un moment de reflectare a gloriei și iubirii și bunătății lui Iahve (DOMNUL) Dumnezeul lui Israel;

Și recităm în comun:

navah la-Seh hatavu'ach la-kachat 'oz v'osher v'chokhmah
v'gevurah v'hod v'hadar uv'rakhah

Vrednic este Mielul cel înjunghiat ca să ia puterea și bogăția

și înțelepciunea și tăria și cinstea și slava și binecuvântarea!

ILIE CARE VINE

Tradiția ebraică este că Ilie (Eliyahu), profetul care veșnic-viu este vestitorul lui Mesia, se va întoarce de Paști. Este obiceiul să se așeze un loc liber la masă, să se aducă un scaun special, și să se lase ușa deschisă ca Ilie să poată intra și să-și ia locul la sărbătoare. Un goblet (pahar) special ornat este umplut cu vin și așezat la locul său. Este numit Cupa lui Ilie. A fost promis că el va veni și va restaura toate lucrurile. Eliyahu (Ilie) a fost căutat chiar în vremea când Yeshua, Iisus era pe pământ cu oamenii. Apostolii erau conștienți de tradiție întrebat de venirea lui Ilie.

Profetul Ilie (Eliyahu), care a fost luat în rai fără a gusta moartea, cel care va veni conform profeției din profetul Maleahi este Ioan Botezătorul care are această făgăduință asemeni ucenicului său Elisei (Elișa) așa cum s-a vestit prin îngerul Gavriel:

“Și i s-a arătat îngerul DOMNULUI, stând de-a dreapta altarului tămâierii.

Și văzându-l, Zaharia (Zakaryah) s-a înspăimântat, când l-a văzut; și l-a apucat frica.

Dar îngerul i-a zis: „Nu te teme Zaharia; fiindcă rugăciunea ta a fost ascultată. Nevasta ta Elisaveta (Elișeva) îți va naște un fiu, căruia îi vei pune numele Ioan (Ioanan).

El va fi pentru tine o pricină de bucurie și veselie, și mulți se vor bucura de nașterea lui.

Căci va fi mare înaintea DOMNULUI. Nu va bea nici vin, nici băutură amețitoare și se va umple de Duhul Sfânt încă din pântecele maicii sale.

El va întoarce pe mulți din fiii lui Israel la DOMNUL Dumnezeul lor.

Va merge înaintea lui Dumnezeu, în duhul și puterea lui Ilie (Ìliyahu), ca să întoarcă inimile părinților la copii și pe cei neascultători la umblarea în înțelepciunea celor neprihăniți, ca să gătească DOMNULUI un norod bine pregătit pentru El.” – Luca 1:11-17;

Se poate citi aici făgăduința celor doi profeți, cei doi lăstari de măslin, care vin în “duhul și puterea lui Ilie”, care sunt martori ai morții, învierii și înălțării lui Mesia, și care vor sta la stânga și dreapta lui Mesia atunci când va umbla în haine albe cu cei șapte îngeri încinși cu brâu de aur la Tronul lui Dumnezeu.

În cartea Apocalipsa, Ioan vede, cele două brațe laterale (Zaharia 4:3) sunt cei doi măslini, cei doi fii (copii de parte bărbătească) care-i stau înainte domnului întregului pământ (Zaharia 4:14), așa cum s-a profețit în Apocalipsei 11:4-14 și în Apocalipsa 1:12-13 și 2:1 unde slujitorul tuturor “șameșul” este în mijloc, și în 15:6 unde Ioan vede pe cei șapte îngeri cu haine albe luminoase și brâu de aur ca “șameșul”.

(Un participant trebuie să meargă la ușă, să o deschidă un moment iar apoi să o închidă simbolic)

ETAPA a XIII-a

HALLEL – CÂNTECE DE LUDĂ

CUPA a IV-a – A LUI ILIE

(Cupa Restaurării - "Te voi lua (ex., lakachti: לָקַחְתִּי) ca poporul Meu")

Urmează laude spre punerea unui sfârșit păcatului și intonarea Psalmilor de Laudă (Halell), moment care se încheie cu cântecele și cu ultima cupă de vin.

(Participanții beau a patra cupă de vin)

ETAPA a XIV-a

NIRȚAH – CONCLUZII ȘI PĂRTĂȘIE

CONCLUZII

Se sugerează în Matei 26:30 că Mesia cu ucenicii s-au urcat după cină pe MUNTELE Măslinilor în drumul lor spre grădina Ghetsimani.

La “Cina cea de Taină”, evanghelistul a numit în Luca cap. 20:22 această cupă finală 'cupa de cupă cină' referindu-se la Prima Parte care se încheie cu mâncatul cărnii de miel, fie se referă la încheierea întregii rânduieli caz în care în loc de cupa a II-a poate referi la cupa a IV-a.

Băutul acestui pahar este pentru a da Paștilor o semnificație și mai clară, și cinei pe care o mâncăm “ori de câte ori pomenim moartea lui Mesia”.

Se răspunde la întrebarea: Cine, și ce este, Ieșua (Iisus) ?